Sömnparalys, obehagligt tillstånd

Två gånger har jag varit med om det, sömnparalys. En gång för massa massa år sen och så nu imorse. Vill skriva om det nu medan jag kommer ihåg det precis som det var. Det var så himla obehagligt. Jag vaknade av att det var som att någon kröp upp i sängen från fotändan och la sig på mig. Det kändes så fysiskt äkta, som att det var en riktig människa som kom krypandes och la sig. Det puffade först luft i örat så att det kittlades. Jag tyckte att det vid örat var en katt som sniffade, men blev lite förvirrad när jag kom på att jag inte har nån katt. Sen var hela kroppen nedtryckt och förlamad. Jag kunde inte röra mig en millimeter, jag kunde inte andas, jag kunde inte skrika, prata eller ens få fram ett pip. Det kändes som att någon låg tungt på mig och höll ner mig och försökte kväva mig med händer för mitt ansikte.

Den stunden det sker är jobbigt lång. Man hinner få ganska mycket panik. Man kan verkligen inte göra något och man vill bara att det ska vara över. Och så är det givetvis obehagligt att det känns precis som att det är en människokropp på en. Sen när det är över så är man så skärrad och allt känns väldigt märkligt. Man testar andas, röra på sig och prata för att se om det går igen.

Läste lite om sömnparalys på internet. Det är ett tillstånd där muskelkontrollen slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Man är alltså förlamad i ett vaket medvetet tillstånd, man är medveten om att man ligger i sängen, medveten om situationen osv. Förutom att man inte kan röra sig kan man även ha hallucinationer. De kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man inte kan röra sig. Förlamningen och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys är delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Det finns även andra lite mer övernaturliga teorier också, som till exempel att det är ett demoniskt väsen som sätter sig på bröstet.

Självklart tror jag på den naturliga förklaringen, det att man vaknar innan muskelkontrollen slagits igång. Men när man har varit med om det så är det så himla konstig upplevelse att man faktiskt börjar undra. Det där att känna hur någon kommer upp i sängen, lägger sig på en och att man verkligen känner sig fysiskt nedtryckt mot sängen. Man känner bokstavligt talat att det är en fysisk kropp och händer som håller ner en. Och själva känslan och stämningen går inte att beskriva. Läste på någon sida "Tillståndet kan inbegripa intensiva skräckkänslor samt en känsla av att något ondskefullt väsen finns i sovrummet" (citat från: http://paranormal.se/topic/somnparalys.html) Precis så känns det.

Men det är väl såklart ett naturligt tillstånd och det är läskigt och fascinerande hur det kan bli sådär :) Intressant att läsa om det.. har googlat och läst lite allmänt om sömnparalys och trådar och bloggar där folk beskriver deras upplevelser å så. Man vet inte vad det handlar om förrän man varit med om det. Önskar att det gick att beskriva bättre, men det är så konstig upplevelse som man måste uppleva själv för att kunna förstå känslan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0