Ful ordtrend!

Har märkt att en ful "ordtrend" (om man kan kalla det så) cirkulerar och sprider sig lavinartat. Jag kan säga att jag aldrig kommer att börja säga så, för jag tycker det låter fult. Folk på internet skriver så, men även folk i verkligenheten säger det. Och, det jag pratar om är: Jag gillar't, jag älskar't, jo gör't osv. Alltså, folk sätter ihop 'gillar det', 'älskar det', 'gör det' till ett enda ord. Förlåt till alla som säger/skriver så, jag stör mig inte på er, bara på uttrycken, för det låter så himla fult. Undra om folk är för lata för att uttala båda orden och måste sätta ihop det, eller om dom tycker att det låter coolt?
"-Tycker du jag ska färga håret? -Ja gör't."
eller
"-Vad tycker du om det nya albumet? -Jag gillar't."
Att folk skriver så ibland kan iaf vara mer acceptabelt, till exempel när man bara får ha ett visst antal tecken och man måste korta ner. Då känns det mer ok, om man verkligen måste. Men att säga det, hm, nja.
Tror det kanske kommer nerifrån, där säger dom väl så. Där är det väl naturligt, men det låter så fel med folk här uppe som plötsligt börjat säga det :)

Så, då har jag fått det sagt. Majoriteten på internet verkar använda sig av detta, och som sagt även personer irl, så jag kanske är ganska ensam om att tycka så. Summan av kardemumman är kanske att det är jag som är konstig ;) Menmen så är det iaf. Jag tycker det både ser och låter fult ut och tänker aldrig börja säga så :)

Kommentarer
Postat av: mu

jag gillar det inte heller, låter vansinnigt fult. Bra du ryter till :)

2010-05-11 @ 18:42:26
Postat av: Åsa

Oh bra.. då är jag inte ensam att tycka det iallafall :)

2010-05-11 @ 18:54:30
URL: http://hedgie.blogg.se/
Postat av: Allan

Du är inte ensam! Detta språkliga ofog får mig att tänka på de stockholmska sammandragningarna "har'u" (har du) och liknande. Kanske "gillar't" uppkommit där?

2010-05-28 @ 15:18:23
URL: http://trollare.wordpress.com
Postat av: Åsa

Härligt att det är fler som tycker det :) Jo skulle tro det kommer nerifrån nånstans iaf.

2010-05-29 @ 12:36:10
URL: http://hedgie.blogg.se/
Postat av: moa

tror att det där handlar ganska mycket mer om olika dialekter. och kommer man någonstans där det inte används så är det ju klart det låter konstigt i deras öron. Pluggar för tillfället i Falun och stör mig på Dalmålets "böt" "tröck" "setat" medan folk där uppe tycker mina göteborgska "änna" och "la" är intressanta...

2010-06-11 @ 14:13:33
URL: http://xelalovesya.blogspot.com
Postat av: Åsa

absolut, när man inte är van att höra det så låter såklart lite knepigt. Man kanske vänjer sig tillslut när man hört det nog länge :)

2010-06-13 @ 15:24:09
URL: http://hedgie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0