Livet


Oj, hittade nåt som jag skrivit för några år sedan. Till alla därute, tänk på detta :)

"-Hej! Vad heter du?
-Hej du! Jag heter Livet.
-Jasså, men vad gör du här ute mitt i mörka skogen?
-Jag kommer hit ibland för att hämta folk. Jag vill så gärna att dom ska vara med på mina äventyr.
-Lyckas du få med dig nån då?
-Oftast inte. Dom tror inte på mig. Dom tror inte att det finns nå annat än den här mörka skogen.
-Men det gör det väl inte heller!?
-Jasså är du också en sån? Men tänk efter nu. Har du aldrig sett solen skina genom träden? En liten liten stråle iallafall som nått fram till din hud?
-Tja? Jo kanske det? Men vad spelar det för roll?
-Ja om det till och med kan lysa i skogen, vad tror du finns utanför skogen då?
-Har skogen ett slut?
-Klart den har!
-Menar du att det är ljust där utanför hela tiden?
-Även där blir det mörkt ibland. Men där är inga träd som skymmer solen, inga träd som skymmer sikten framför dig.
-Jasså?
-Titta åt det där hållet. Vad ser du?
-Vet inte, skog?
-Titta noggrannare.
-Vad menar du att jag ska se? För jag ser bara tjock skog och inget annat.
-Längst därborta finns ett litet ljus. Där tar skogen slut. Ser du inte?
-Nä! Kan du inte ta med mig och visa?
-Nej, det går inte..du måste gå själv. Men först måste du se ljuset innan du går så du går åt rätt håll. Famlar du i mörkret hamnar du bara fel.
-Så när jag kan se ljuset därborta så är det bara att gå?
-Jo, men kom ihåg en sak. Nu när jag går dit kommer det se så lätt ut. Men det kommer inte vara lika lätt för dig.
-Varför det?
-För jag vet var alla grenar å gropar å stenar är. Jag vet precis var jag ska sätta mina fötter. Jag vet precis var alla stigar leder och vilken stig som är rätt. Du kommer att fastna med foten, du kommer att ramla ner i gropar, du kommer att välja fel stigar. Men ge inte upp! Ta dig loss om du fastnar, klättra upp om du ramlar ner, ställ dig upp om du snubblar, fortsätt gå i uppförsbackarna fast du får mjölksyra i benen, kämpa dig upp från träskmarkerna. Å det viktigaste, vänd aldrig om!
-Ojojdå! Det låter ut jobbigt! Vet inte om jag är nog stark och uthållig för detta!
-Det är du! Kondition får du under tiden du går och för varje gång du orkar dra dig upp från gropar etc. så blir du starkare och får mer kraft tills nästa gång det händer.
-Ok! Om det tar allt för länge då? Finns du kvar sen?
-Jag finns alltid! Jag finns egentligen överallt, det gäller bara att hitta mig...och när man vet hur man gör så är jag inte alls svår att hitta. Jag går nu, se till att hitta mig! Lycka till!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0